01 februari 2010

Code of Conduct = alltid, också i privatlivet

Igår såg jag ett TV program: Uppdrag Granskning om FNs Fredsarbetare i Kongo Kinshasa. Trots tidigare skandaler fortsätter de att exploatera den lokalbefolkning de är utskickade för att skydda. De köper sex från de svaga, utnyttjade, prostituerade och fattiga.
Fruktansvärt. Jag mådde illa. Mycket elände har jag sett men detta …. var helsjukt.

Det gladde mig att det efterlystes en etik och Code of Condact (Uppförandekoder) för de anställda. Inte då bara i jobbet, men också i privatlivet. Code of Conduct beskriver de krav som en arbetsgivare har på sitt eget agerande och uppförande - styrelse, ledning och alla anställda - och som arbetsgivaren tillika förutsätter att alla affärspartners respekterar.

Det gladde mig idag att läsa att Margot Wallström fått en topp tjänst inom FN. Detta är en ny tjänst och Wallström ska arbeta mot sexuellt våld mot kvinnor i konflikter.
Bra. Jag önskar och ber att hon verkligen kan städa upp, även inom FN. Och att detta skall smitta av sig in i alla sammanhang. Ingvar