06 februari 2010

Uppleva eller 'nerleva' när vi reser

Med åren kan man se mycket ondska, analysera och reagera. Visst skall vi reagera mot det onda och göra bra och effektiva missionsprojekt, men det onda får inte vara vår ”källa” eller Nr 1.

Det är mer hälsosamt när Nr 1. är: a) att höra från Gud, b) stå för sanningen c) och agera. Vi kan påverka mer när vi agerar än när vi reagerar.

Jag med många reser i jobbet, men också för att uppleva något nytt och fint. Livet är en spännande pilgrimsresa med mycket fint längst vägen och med många underbara människor på vägen. Några steg jag tar för att Resa Rent:
a) Planerar resan med de lokala på platsen.
b) Bor där de lokala rekommenderar mig att bo, de får hela min reseplanering och vet vem jag träffar. Inget ”smygande i buskarna”.
c) Jag köper alltid ett lokalt SIM kort till min mobil och ger mitt lokala nr till min kära Anna, mina barn, min chef och till alla de lokala jag känner.

Det finns sätt att Resa Rent, mitt i en ond värld med många rövare längst vägen, trots att man är en blåögd svensk. Min teori är: Planera rena resor så blir resorna Upplevelser och inte Nerlevelser. Ingvar