22 maj 2010

Kyrkans födelsedag.

Solen skiner och sommaren är på väg. Jesusmarschen i Stockholm är på väg och vi skall ha 100års kalas (jag 60 + Tabitha 40). här i Gullfjäll. Det andas hopp i luften.

Men, Pingst är mer än så. Mer för mig personligen, med mer kraft och eld där inne, men också mer att uppleva och manifestera tillsammans. Jag läste en intressant förklaring i Vikipedia: ”Pingsten betecknas ofta som "kyrkans födelsedag", eftersom det var då som Jesu lärjungar började att organisera en församling och missionera.”

För Anna och mig är det också att få mer kraft där inne, att bo och leva i Sverige. Man blir lätt full av kraft och Helig Ande när ”solen skiner”. Men Anden är ju lika verklig och aktiv, kanske mer så, när livet är tufft. Stefan E. skriver från Thailand: ”Det är utegångsförbud mellan 21:00 – 5:00 fram till söndag. Jag tror ingen av oss känner sig direkt oroliga för vår säkerhet men det blir lite praktiska konsekvenser av utegångsförbudet och av att en del är stängt.

Sedan är vi med många andra överens om att situationen i Thailand i stort är ett stort böneämne. Klyfta och misstron är mycket djup trots att det mesta är underkontroll just nu.

Så de som har chansen att uppmana till bön för Thailand i helgen som kommer, göra gärna det."

Så då ber vi själva och uppmanar andra att be, för de som känner sig kraftlösa i Thailand och på andra platser denna församlingens och missionens födelsedag. Ingvar