15 oktober 2010

Att vara mångas uträckta hand

Vem gav egentligen gåvan? Någon sände in pengar och jag plus andra fick ge dem till rätt person. När man kommer så här och deltar i olika projekt grips man av välsignelsen att vara mångas utsträckta hand. Inte minst när man jobbar i katastrofinsatser. Detta förpliktigar på många sätt. Även om alla tackar mig, så måste jag framhålla att det är många i Sverige, som skall tackas. Också får man inte ta till sig någon ära själv och inte heller glömma att man representerar många underbara öppenhjärtliga människor i Sverige, som inte kunde annat än att ställa upp.

Igår var jag i Lahore hos FGA. Många svenskar har gjort mycket där. Jag träffade Birgitta A., nu pensionär. Hon kan inte sluta vara mångas utsträckta hand här i Pakistan. Att nätverka med andra berikar och man kan lära sig mycket plus och minus.

Idag har jag varit mångas utsträckta hand här i Karachi, i olika projekt. Imorgon till ett översvämningsområde där den utsträckta handen redan avslutat hjälparbetet. Visst känns det bra att själv vara "Hands on" men ännu bättre att vara andras utsträckta han. Ingvar