23 april 2011

Påsk.....en djupare mening av Agape.

Min erfarenhet är att Påskveckan inte alltid blir så stilla, men alltid innehållsrik. Jag håller med Wikipedia som påstår: Påsken är den viktigaste högtiden under det kristna kyrkoåret. Högtidens svenska namn kommer också från dess hebreiska namn "פֶּסַח" (pesach), vilket betyder "passera" eller "gå förbi".
Min Stilla Vecka 2011 började på Palmsöndag med Gudstjänst i Korskyrkan i Aneby, en trevlig bjudning hos Eva & Pelle och sedan Jubileumskonsert på Ralingsås. Verkligen trevligt och uppmuntrande dag.
Det var 1967 som ett lokalt engagemang föddes i Aneby under namnet "Aneby bygger i Indien". Utifrån detta initiativ växte Ge för Livet (Bröd till Bröder) fram. Anna och jag mötte första gången Ge För Livet när vi var i Indien 1974. Där såg vi Agape-sången i handling, gå ut bland de fattiga och sjuka via Allie L och Linnea Ö. När vi kom till Bangladesh 1974 startade vi Ge för Livet projekt i Dhaka.

På Ralingsås i söndags fick vi lyssna till mycket härlig sång, flera reflektioner och många utmaningar. Påsk är verkligen en tid av eftertanke och upptäckt av en djupare mening. Utan tvekan ser jag att Svenskarna blir mer och mer ivriga att hitta det mystiska, det djupare, det andliga. Också hitta djupare och meningfulla engagemang. I morgon är det Uppståndelsesöndagen.





Ha en fin Agape-Påsk 2011.
Ingvar