28 maj 2011

Fotbollsspelare .... med framåtanda

Jag måste berätta om barn/ungdomarna i UB United. Chuka tog oss till en fattig stadsdel av UB (=Ulan Bator) som har många fattiga människor. Där mötte vi omkring 50 unga fotbollsspelare i en gymnastiksal.
Dessa ”vanliga” mongoliska barn/ungdomar hade en öppen och ”pigg” blick. Jag måste säga att jag bli så glad att se deras framåtanda. Temat man har är: Allting är möjligt.
Några nyckelord de jobbar på är: Karaktär – relationer – teamarbete.
Vi har nu haft 2 dagars JCS årsmöte i UB. Härliga människor. Än en gång ser jag att en god beslutsfattning + tydlig administration ..... ger en bra fungerande verksamhet. Det syns att JCS-arna älskar Gud, människor och Mongoliet.

I går morse träffade jag Puje en av de bästa fotbollsspelarna i UB United. Han är 15 år och kommer från en fatting bakgrund. Man blir glad när man pratar med honom. Han är duktig i skolan, gillar Matte och har spelat i det Mongoliets landslag för 13 åringar.
Puje är en ödmjuk ”stjärna” för de yngre. Jag uppmuntrade honom att växa vidare som en ”hjälte”, som en fin Mongolisk kille. Han log upp när jag sa: ”Vi ses nästa år”. Jag och Rune är nu i Erdenet. Återkommer mer om det i morgon. Ingvar