08 augusti 2011

Blåögd, men inte "blåögd".

Ibland undrar jag: Ger jag en för positiv bild av Asien?

Samtidigt som jag gillar det positiva, så är jag en nyhetsnörd och följer dagligen Radions och TVs nyheter, som oftast visar katastrofer och ger dåliga nyheter. De ger verkligen inte hela sanningen. Några olika sätt att se, agera och reagera är:

1. Först när man är ny och ”blåögd” (= verklighetsfrämmande, naiv, godtrogen, okritisk, lättlurad) är allt spännande och ….. fantastiskt. Man tror sig då ha enkla och snabba lösningarna.
2. Sedan med åren inser man att läget är komplicerat och man tror att lösningen finns bara om man kan få tag på roten till det onda. Då blir allt bra.
3. Eller så blundar man för det man inte vill se. Man lär sig undvika det jobbig, det man inte förstår eller tror sig orkar med.

Men det måste finnas en högre, bättre väg som hjälper oss att med en bra omvärldsanalys och ha en balanserad verklighetsuppfattning komma vidare framåt. Våga tjäna mitt i dagens komplicerade värld. Som missionärer måste vi hela tiden jobba mot:
1. Att först upptäck Nr 1: Tro-Hopp-Kärlek ….. på varje plats. Också här!
2. Att sedan våga se Nr 2: Behoven, problemen, ondskan och eländet.
3. Att som Nr 3. tillsammans med andra tjäna med Guds ljus, Guds Ord och hans syn på saken.

Överalt finns både en positiv/ljus bild och en negativ/mörk bild. Samtidigt. Frågan är vilken bild som är först och störst? Tack Gud att ditt ljus är starkare än mörkret …. också här och nu. Ingvar