16 augusti 2011

Hands On .... vad betyder det?

Häromdagen läste jag en annons: Passa på och anmäl dig till Hands-On-konferensen den xx september 2011 i Stockholm.

Mitt under ökat utanförskap och ökad ensamhet finns det en ökad önskar att vara behövd, engagerad och Hands On. Vi som Kyrka, Mission, Second Hand affär etc har nu många möjligheter att ge: Hands On upplevelser.

Jag slog på ordet Hands On och fick:
Hands-on (adj.) Involving active participation; applied, as opposed to theoretical: "We're involved in hands-on operations, pulling levers, pushing buttons" (Arthur R. Taylor).

Vi som mission jobbar ständigt på en bättre och bättre balans mellan:



  • Teori - Hands On.

  • De tränar oss att göra jobbet - vi tränar dem att göra jobbet.

  • Vi gör jobbet - de gör jobbet.

Ett är säkert, det är inte lätt på alla platser (med tanke på språk & kultur) att hitta den gyllene medelvägen hur vi kan ha en bra balans mellan de nationellas engagemang och vårt engagemang som utlänningar. Men med hjärnan på rätt plats (Teori) och hjärtat på rätt plats (Guds Agape Kärlek) kan vi också ha fötterna och händerna (aktiviteter) på rätt plats.

En del kan de göra. En del kan vi göra. Men bäst och snabbast blir det (enligt min åsikt) när våra Hands On hjälper de nationella Hands On. Ingvar


PS. Jag tog några Hands-On kort idag på min hand, på en av våra Thailändska kristna ledares händer och .... på våra händer. Jag försökte förklara för honom orsaken till mina kort. Vet inte om han förstod helt. Nästa gång jag möter honom får jag ge honom hela innebörden.