16 oktober 2011

Samverkan

Veckan som gått har varit full av Samverkan. Detta är viktigt i vår individualiserade värld. Inte minst inför år 2012. Jag hittande några bra beskrivningar av orden:
1. Samverkan: Syftet med samverkan är att från idé till beslut öka inflytandet och delaktigheten i arbetet genom att arbetstagarna ges goda möjligheter till information och medskapande. Målet är att få en kontinuerlig utveckling av individen, arbetsplatsen och verksamheten.
2. APT.(=Arbetsplatsträff). Ett samhälle med en snabb förändringstakt fordrar organisationer med effektiva professionella relationer. De anställda ska uppleva att samverkan och ansvarstagande är en avgörande framgångsfaktor när organisationsformer, yrkesroller och arbetssätt förändras. På varje arbetsplats finns flöden – i form av relationer mellan människor - som bär upp arbetsplatsens kunnande och kompetens.
Jag måste tillägga: För oss i Kyrka och Mission finns också flöden – i form av relation med Gud. Överallt ser jag att när Guds närvaro blir levande mellan oss människor så når vi lättare över kulturgränser, språkgränser och även över olika personlighetsgränser. Under veckan har jag funderat på 3 grupper av människor:
"Svart-vita" personer: Först ser de att allt är fel. Efter diskussion, ser de att allt är rätt.
"Vit-svarta" personer: Först ser de att allt är rätt. Efter ett tag, ser de att allt är fel.
"Mångfärgade" personer: De ser många plus & minus och allt får många nyanser och färger.

Det finns fler grupper och olika kombinationer. Jag har den sista veckan funderat på: Vilken typ av personlighet är jag? Och hur lätt är jag är att samverka med? Växer jag i samverkan?

Ett är säkert: Alla typer av människor behövs i Guds rike. Och.... med Guds nåd …. fungerar det, och Guds rike växer. Ingvar