25 december 2011

En annorlunda Juldag

Vi














önskar er alla en underbar Juldag 2011 härifrån de blåsiga kullarna i Mondolkiri i Kambodja.

När jag växte upp kände jag det som att varje jul följde samma mönster. På den tiden var jag nöjd med det. Efter vi gifte oss 1972 har varje jul varit olika, men innehållet är detsamma. Faktum är att när vi tillåter formerna att ändras, blir den verkliga bibliska och inre meningen större. För oss har också denna jul en annan form, men innehållet är detsamma, ännu djupare. Jag älskar att se hur Guds Rike kan passa in i varje omständighet, in i varje kultur, också i dagens lokala kulturer och även in i den växande Globala kulturen.






Denna jul har jag hört ett "Rhema" inom mig: ”Må han som är fridens Herre ge er sin frid alltid och på allt sätt. Herren vare med er alla". 2 Thess 3:16
ASV säger:
“Now may the Lord of Peace Himself continually grant you peace in every circumstance. The Lord be with you all.”



Nu och alltid, var vi än är, kan Fridsfursten ge oss verklig himmelsk frid. Också här kan Guds Frid regera i våra hjärtan.


Varje jul läser vi, i vår familj, julevangeliet från Lukas 2. Så gjorde vi också i dag, före julklappsutdelningen, på Juldagen. Men Jakob & Mika gillade hellre en ny version:


http://www.youtube.com/watch?v=CyuzSzdpE38&feature=player_embedded



Julens goda nyheter kan förklaras idag på ett nytt sätt och man kan känna, även i Mondolkiri, att detta är en personlig julklapp till mig, från Pappa Gud.

Ha en välsignad juldag 2011.... även om, eller kanske tack vare att den blev annorlunda. Ingvar.