29 december 2011

Mellandagar då och då.... är bra att ha.

Mellandagar, transportsträckor och marginaler behöver vi även i dagens effektiva värld. Man kan då passa på att gå ner i varv, ta ut semester eller ….. fixa till det man inte hunnit under året. Jag passar just nu på att bl.a. rensa upp och ordna till min dator. (Uj,Uj, va massa härliga vänner & bekanta jag har!)

Det finns en trend nuförtiden att ha mindre och mindre marginaler. När man reser räknar man med att tidtabellen skall hålla. Men faran är om vi inte lägger in mellantid här och där:

a) att vi inte hinner reflektera över vad som hänt.
b) att vi inte hinner upptäcka det som finns här och nu.
c) att vi inte hinner planera och förbered oss för det som komma skall.

Jag är en tidsoptimist och … det funkar inte alltid bra. Inför 2012 borde jag ge ett nyårslöfte: Att ha mer tidsmarginaler.

Anna och jag har just nu några sköna mellandagar här i Mondolkiri, som omges av vida och gröna kullar. Även om detta är en liten provinsstad har Mariam och Phil en snabb och bra Internetuppkoppling, så vi kan hänga med vad som händer i världen. Globaliseringen når nu hela jorden, med stormfart. Nu kan också jorden nås med evangelium, med stormfart. Jag läste idag en bra ledare i Dagen:
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=291619

Jag konstaterar dessa sköna mellandagar: Det är härligt att leva. Nu skall jag gå och leka med barnbarnen. Ingvar