21 februari 2012

Förebyggande .... har vi råd att inte ha det?

Det känns bra att veta att det finns Personalvård och Medlemsomsorg om något skulle hända. Men också att det finns förebyggande. Ett ordspråk säger: Prevention is better than cure (Förebygga är bättre än behandla).

Igår deltog jag i en samling här i Chiang Mai på The Well Member Care Project, där jag ingår i styrelsen. Genom samtal och bön sökte vi vägar framåt för både förebyggande och behandling så att missionärer och medlemmar i Asien kan må bra.

Ibland kanske vi tycker oss inte har tid och pengar för förebyggande. Men efter snart 38 år som missionärer ser jag tydligt:
>>> att förebyggande är mycket bättre (och billigare) än behandling.
>>> att insidan är mycket viktigare än utsidan.

Igår åkte jag från The Well med stor tacksamhet över att det finns en väg framåt. Jag såg att det fanns förebyggande och behandlande. Kroppsvård och Själavård men också Andevård och Hjärtevård. Jag fylldes av ordet: Framför allt, som skall bevaras, må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet. Livet är intressant! Det finns mer att lära. Ingvar