17 februari 2012

Oskyldigt fängslade

Fängelsemissionär Kathryn M. bad mig komma för att samtala med en Bengal i fängelset i Chiang Mai. När jag kom dit idag var de 5 bengaler i 25 årsåldern.




Ingen kunde engelska och 4 av dem kom från Jessore/Khulna, bara några km från Keshabpur, där vi bodde och jobbade på 70 och 80 talet.

De 5 hade blivit lovade jobb i Sydostasien och betalade mycket pengar till en resebyrå i Dhaka, men fick falska pass och falska visum till Thailand. De får nu 8 månader till 1½ år fängelse. 4 av dem är gifta och har barn.

Jag gick ut ur fängelset med glädje att jag själv kan röra mig fritt, men också med en stor sorg att det finns människor, som lurar enkla fattiga människor på detta grymma sätt.

Dessa unga bengalers blickar..… fastnade i mig. De såg hjälplöst och lidande på mig. De önskade att jag skulle komma ofta till fängelset och ställa upp som tolk för dem när de skall inför domstolen. De tackade mig när jag lovade be för dem att fridsfursten Jesus skall fylla dem och hjälpa dem. De får verkligen oskyldigt lida för att någon av deras egna landmän i Dhaka lurat dem. Burrr.

När jag kom hem från fängelset fick jag nyheten att en kristen i grannlandet L.a.o.s. var frisläppt. Men det finns fler kristna som behöver förbön och Guds hjälp att bli fria i vårt grannlandet.
Ingvar