04 mars 2012

Social Kompetens + ?

Söndagarna är veckans höjdpunkt för oss. Då möter vi i kyrkorna många nya människor, men också många vi arbetat och arbetar med.



Idag före gudstjänsten stod plötsligt framför oss en man, som vi först inte kände. Vi presenterade oss och han svarade: ”Jag känner er sedan 21 år tillbaka från Hat Yai.” Det var Thailändaren Chaiyot, som är gift med Gayle från NZ.



Andra mötte vi som Anna haft självård med, tränat och jag haft kontakt med på olika sätt. Spännande att möta dem fungerande och aktiva i Guds församling.


Den sista tiden har jag frågat mig: Vilken är rätt nivå på Social Kompetens? Har jag för mycket av den eller för lite? Båda ytterligheterna är ohälsosamma. "Lagom är bäst" som vi Svenkar brukar säga. Jag slog idag på ordet Social kompetens och såg en betydelse jag gillade:

Social kompetens handlar mycket om att kunna lyssna aktivt och ta till sig av det andra säger, att kunna tala så att andra blir intresserade och förstår, samt att visa hänsyn till andra och kunna sätta sig in i andra individers känslor.
Den beskrivningen + Guds Ord + Guds kärlek + den Helige Andes kraft ger både social och andlig kompetens …... mitt i en värld där många söker helande relationer. Ingvar