05 september 2012

Älska Gud och älska min nästa. Punkt slut!

Inte så konstigt att Jesus komprimerade buden till att innefattas i ett enda;
Att älska Gud och älska din nästa som dig själv. 

Jesus själv, Gud i människo gestalt, älskar oss intill döden på ett kors.
Det är en sån sprängkraft i kärleken, någonting som är så enkelt men ändå så svårt.
Men  man anar att svårigheten ligger oftast i att vi krånglar till det - så otroligt mycket.

Vi spanar in andra och kollar om de är goda nog för att slösa lite kärlek på-
Vi försöker fundera ut om vår kärlek kommer att tas emot först innan....
Vi bockar av listan för oförrätter och ser om ‘nästan’ är färdig för en dos av kärlek.
Vi ställer krav.
Tänk om Gud hade älskat på detta viset. Då hade det varit ute med oss.

I söndags kväll var jag hos en väninna och tittade på filmen ‘‘Father of Lights’’ av
Darren Wilson. Mycket sevärd. Den berör djupt, så djupt att det nästan gör ont inom mig, och ställer en hel del värderingar på sin spets. Mina tankar flög iväg till minnen där Ingvar och jag sett Guds kärleks kraft fullkomligt smälta allt motstånd. Där kärleken som vällt fram som en störtflod genom våra hjärtan förvandlat människor och deras situation, trasighet eller sjukdom i ett enda nu. 

Vi har sett undren, vi har smakat på kraften, vad är det då som gör att man inte lever i den ständigt? Jag kommer nog att skriva mer om detta. Men Ordsp.4:23 tror jag är en nyckel.
Framför allt må du bevara ditt hjärta, för därifrån utgår(flödar) livet.

Men tillbaka i nutid och en av mina ‘‘familjer i kris’’ som vi jobbat med ett tag. Plan A var att älska utan att fövänta oss något i retur, älska trots att det vi såg med våra ögon inte var älskvärt. Vi hade ingen plan B. Och undret skedde. Något berörde honom så djupt att han tog klivit rakt in Guds famn. Påminner mig mycket om ‘‘den förlorade sonen- omfamnas av Far’’.

Känner att jag behöver komma tillbaka till den enkla grunden för vad all mission är, men också varför vi finns här på jorden: Älska Gud och älska min nästa. Punkt slut!
Kram på er! Anna