08 november 2012

Vara en lärande organisation

Samtidigt som mycket nytt ligger framför mig och ständigt olika omständigheter trycker på bredvid mig, bearbetar jag nu alla plus och minus efter resan till Bangkok, Indien och Pakistan. Efter en resa behövs mycket bearbetas, så att arbetet kan gå vidare. Det är ingen automatik i missionsarbetet. För att vara en levande missionsrörelse på väg framåt måste vi vara noga med det finns plats för Guds närvaro och Guds ledning.  


Som missionsarbetare ser man mycket elände och mörker, men också mycket välsignat och ljust. Till min natur vill jag se och ta vara på det positiva men, jag måste ha med det negativa på rätt plats i förhållande det som är bra och härligt. Det är en konst att (med åren) inte bli en perfekt domare som dömer allt och alla, utifrån en "jag-kan-och-jag-vet" position eller efter ”den gamla goda tiden”.

Det finns mycket att lära sig när man är ny på en plats, men också när man varit med några år. 3 områden som lyser starkare med ett gudomligt ljus än någonsin på min ”läroplan” just nu är: Församlingsplantering, Ledarträning och Medlemsomsorg. 





Vi är en lärande organisation där vår mästare (Rabbuni) Jesus själv, har en ny och aktuell läroplan inom Församlingsplantering, Ledarträning och Medlemsomsorg, som passar utmärkt in i den Asiatiska verkligheten 2012.

Den här killen,
plus många andra, tittade på mig med stora ögon och sa: Teach me! Ingvar