02 februari 2013

Servant Leader... vad är det?

Idag mötte jag Bijoy K och hans fru Premi. Bijoy sken som solen och var mycket nöjd för sin tid i Sverige. Jag tackade honom för vad han gett svenskarna förra helgen och frågade: Tog Svenskarna väl hand om dig? Yes… svarade han utan att tveka med ett ännu större leende. Bra, svarade jag. Detta gläder mig för ni indier behandlar oss så fantastiskt väl när vi är i Indien. Han log ännu mer.

Detta var Mission-i-Retur.                 

Så mötte jag också Dino T. som vi arbetade med under flera år i EFICOR i Indien och i UMN i Nepal. Jag glömmer aldrig när jag efter Tsunami katastrofen (26e Dec 2004) gick med honom januari 2005 på stranden i Tamil Nadu bland de drabbade och jag såg Dinos hjärta och hans Servant Leader kapacitet. Han var 100% tjänare för de drabbade och 100% ledare för en stor organisation. Det är bara i Guds Rike man kan vara detta på samma gång. Han besökte mig också våren 2009 efter min MC olycka. Jag såg åter hans Servant Leadar kapacitet. Woow, han tog tid att besöka mig när jag kände mig totalt nollad och totalt värdelös. Detta är en Servant Leader.

Jag kollade i en ordbok på ordet Servant Leader och översättningen till svenska blev: tjänare ledare. Det låter ju inte bra på svenska. Men det funkar helt underbart i Mission.

Jag har har haft en välsignad vecka med olika uppgifter bl.a. med en Församlings-planterings-undersökning då jag möter pastorer, ledare och medlemmar. Jag möter de som brinnande med ett stort pionjärhjärta för församlingsplantering, men .. tyvärr också de som tappat glöden.

Detta land behöver Servant Leaders. Kanske därför Gud har sänt Bijoy, Dino + många andra hit även från Indien och Sverige ”… just för en tid som denna”. Thailand är ett av Asiens största länder, med de flesta onådda. Anna sitter nu på nattbuss från Bangkok till Chiang Mai, efter en mycket bra vecka i Bangkok. Jag vet hon varit en Servant Leader för många som behövt helande och hon är nog så trött så hon sover...... även på en nattbuss. Ingvar