30 januari 2013

Möter ledare som kan delegera.

Denna vecka är Anna i Bangkok på en ledarträning som Tree of Life och Living Water samarbetar i. Hon är mycket nöjd med samlingarna hittills.

Min huvuduppgift just nu är att möta så många församlingsledare jag kan för att samtala om församlingsplanering i Thailand.

EFK målsättning i 13 länder i Asien är att: ”Växande församlingar förmedlar…” Och detta är en stor utmaning, inte minst i Thailand, därför att här växer församlingarna alltför sakta, för att vi skall vara nöjda.

Varje dag möta jag nu 2 typer av ledare.
a) De som innerst inne gett upp och menar: Det går inte.
b) De som brinner och sprider inspiration för att se nya församlingar grundade.

Igår återvände jag mycket uppmuntrad efter att ha samtalat med en pastor från Australien, en från Thailand och en från USA. Idag en från Laos och besökt en bibelskola. Det finns många bra metoder men de flesta inser att metoderna inte är det viktigaste, utan att Jesus är närvarande med sin kärlek, kraft och liv.

Loas Pastor idag ville inte säga vilken metod som var rätt eller fel. Han sa: Whatever God leads you to do: Do it. Han är själv svartlistad från att åka till Laos, men församlingarna där växer ändå. Jag ser 2 typer av ledare:
  • De som tror: En ledare är en person som får saker och ting gjorda, tack vara att han/hon delegerar till andra.
  • De som tror: En ledare är en som göra det själv, för att det skall bli bra gjort.
Imorgon skall jag möta fler. Spännande. Sedan skall jag summera mina Findings och så snabbt som möjligt börja jobba med församlingstillväxt, genom Nationella Pionjärarbetare. De finns och de kan göra det bäst i Thailand. Vi utlänningar kan stödja dem, undervisa dem och inspirera dem. Thai behöver andliga föräldrar, som ... kan delegera till Thai. Ingvar