06 mars 2013

Jag ny missionär ... med nytt Hjärtspråk

Efter mitt besök på LOGOS HOPE i Bangkok förra veckan var jag 2 dagar på en EFT (Evangeliska Fellowship of Thailand) Orientering för nya Missionärer i Thailand. Anna har haft EFT missionärsvisum och arbetstillstånd i Thailand 10-12 år. Jag har haft ett visum och arbetstillstånd via kontorsregistreringen. Nu skall jag bli ”äkta” Thailand-missionär. Detta är en uppgradering som jag stortrivs med. På EFT dagarna fanns en ny och tydlig pionjäranda och många missioner satsar nu med nya tag för att Thailand skall få en mycket snabbare församlingstillväxt.

Inför varje stor utmaning får jag alltid samma fråga? Hur skall detta gå till? Vad kan ”lilla” jag göra? Och åter måste jag se rätt ordningsföljd:

1:a: Gud kan tala och handla så Isan blir transformerad.
2:a: Vi förstår många Isan-bor just nu ropar till Gud och Gud kallar många Isan-bor till tjänst. De behöver medarbetare. Vi åker dit för att stötta och hjälpa de Nationella. Inte tvärt om.
3:e: Här är jag sänd mig.

När det gäller livets viktigaste saker vill alla använda sitt hjärtespråk. Tala Hjärta till Hjärta. Vi får inte glömma: ”Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek …..” .

När det gäller språk och kommunikation: Visst hjälper oss ”vanliga språk: Mun till Mun. Men om inte vi missionärer använder Andens språk: Ande till Ande och kärlekens språk: Hjärta till Hjärta kommer lite eller inget att hända.

Vår cd spelare står just nu på och  …. woow…. jag hör sången: "Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske … utan genom min ande säger Herren”.

Detta gäller också Isan och Ubon. En sak är säker: Vi behöver allas förböner. Dina också. Ingvar