05 juni 2013

Erdenet i Mongoliet


Solen skiner och alla går ut.  Det finns vackert väder i Mongoliet också, även om våren är omväxlande.

Det mest positiva är att Mongolerna har ett öppet hjärta. Jag tycker mig också se att männen börjar vakna upp. Det är fint att se alla hängivna kvinnor med framåtanda, men jag har saknat männen. Nu ser jag en större ”Going” balans mellan män och kvinnor.

Det var här som församling (Jesus Assembly) startade för 20 år sedan med 14 unga flickor. Roligt att ha Magnus & Maria här, som bodde här i 10 år när det började. Församlingen växte upp till över 1000 personer då man fick problem med lokaler. Nu finns det 18 församlingar i stan. Och många kristna här har flyttat till andra orter.  
Jag får berätta mer senare. Skall till Förskolan Rainbow idag. Var där i förrgår och träffade 65 härliga ungar, som får en fin start på sitt skol-liv, trots att de kommer från en mycket fattig och trasig bakgrund. Alla här måste börja i förskola om de skall kunna gå vidare in i en vanlig skola.
Återkommer i slutet av veckan. Ingvar