17 juli 2013

Svensken är trevlig

Svenskar är trevliga i Sverige. Det känns gott att knyta an igen i samhälle och i kyrkor. Jag förstår att många svenskar har en iver att ”ställa” upp för svaga och fattiga. När man berättar att man är missionsarbetare/missionär blir alla (utan undantag) intresserade och vill gärna samtala om ”läget i världen”. Många måste ha en kallelse till tjänst både i Sverige och utomlands .... som man inte fått utlopp för.

Svensken är internationellt efterfrågad som medarbetare, coworkers. På något sätt passar vi in i Team-arbete och kan lättare än många andra nationaliteter bidra till en helhet där vi hjälper och lyfter upp andra, speciellt de nationella.    

Nu några veckor denna sommar är jag inte alls en team-människa. Jag har haft en stor lust det sista året att jobba med mina händer ... att bygga en 15 m2 Friggebod. Och just nu förverkligas detta. Vi hoppas kunna flytta från en husvagn till vår Friggebod om 10-15 dagar. Hittills har det varit helt underbart väder. Inte en droppe regn på stugan.
Anna är en månad tjänstledig från EFK och jobbar i Hemsjukvården här på Tjörn. Hon och jag (tillsammans och ibland på olika håll) kommer att delta och medverka i olika gudstjänster på helgerna fram till 16e september. Gläder oss att möta många härliga svenskar, som vi gjorde i Tjällmo och Skänninge i helgen. Ingvar