12 februari 2014

Uppmuntran starkare än "ner-muntran"!

Anna och jag predikar nu under våren (en gång i månaden) i en kyrka här i Ubon om: Den kristna familjen. Eftersom väldigt få här lever ett "normalt" familjeliv predikade jag i söndags mycket om Hopp, Ge inte upp och nåd. Jag öste över dem Vår himmelske Faders kärlek och hopp. 
I predikan nämnde jag också om Jer. 3:15. Och det ordet föll i god jord. När mötesledaren skulle avsluta gudstjänsten sa han: Och vår pastor är en herde enligt Jer 3:15. Och idag fyller han år. Så vi sjöng Happy Birthday to you och välsignade Ajarn David. Spännande när man ser hur Guds ord fungerar i verkligheten.  
För 11 timmar sedan skrev Mariam på Facebook:
We are 'building a world in which persons are more important than things and in which all can live in dignity'.
Tack Mariam: Detta uppmuntrar oss att ha våra prioriteringar rätt.
Under veckan har vi fått information om att 4 av våra EFK medarbetare i Asien slutar i sommar. Först kom känslan: Hur skall detta gå? Men samtidigt kom orden: Oavsett vad andra gör.... ge inte upp att uppmuntra. Uppmuntran är större och fungerar bättre i alla sammanhang än "ner"muntran.
Inom EFK pågår just nu samtal om vem som i maj 2014 som skall bli EFKs nye Missionsdirektor och nye Biträdande Missionsdirektor. Samtalen handlar om vem, men framför allt: Vilken ledarstuktur vill vi ha i EFK så vi kan växa snabbare? I EFK säger vi ofta: Tillsammans når vi längre. Och: Vi möjliggör förändring, tillsammans!
Jag är säker på att många runt här i Ubon ber om att få herdar efter Guds hjärta, som kan föra oss i bet med förstånd och insikt. Ställer jag upp på detta här?
Och nu ber 32.258 EFK-are samma bön och Gud säger: Jag vill ge er herdar efter mitt hjärta, och de skall föra er i bet med förstånd och insikt.
En sann berättelse här i Ubon: För 2 dagar sedan tjatade och tjatade en liten flicka i Ubon på sin pappa: "Jag vill ha glass". Pappan tog med sig flickan och åkte till Mc Donald`s. När de kom in satt en bekant till dem och var mycket deprimerad. Han tänkte begå självmord samma kväll. När han såg sin vän med sin lilla flicka såg han Guds kärlek och hopp och blev uppmuntrad.
Var uppmuntrad, från Guds rike och sprid det till andra. Ingvar.