22 september 2014

Även om höstmörkret slår till så ....

Igår var vi till Det Udom en stad som ligger 40 minuters bilväg söder om Ubon. Under lovsången växte olika bibliska sanningar fram bl.a. 1 Sam 30:13 där Kung David ställde 2 frågor till en pojke som svarade:
”Jag är en egyptisk pojk, tjänare åt en amalekitisk man”.
”Men min herre övergav mig för 3 dagar sedan, för jag blev sjuk.”

Woow. Vilken grym herre!

Inför Gud i lovsång fylldes jag av stor tacksamhet: Min Herre överger mig sannerligen inte även om jag är sjuk, svag, känner mig hjälplös +++. Nej vi är alla lika värdefulla i Guds ögon hela livet oavsett omständigheter. Och när vi är svaga … bär han oss.

Vi möter många här som känner sig övergivna pga att de inte-är-goda-nog. De kanske ler på utsidan, har bra kläder, kör en fin bil, men gråter där inne. Och lever under enorma skulder. De känner sig totalt övergivna och verkligen inte goda-nog.

Vi återvände hem med mycket stor tacksamhet att Pappa Gud aldrig överger oss för vi är sjuka, svaga … osv. I hans ögon är vi alltid goda-nog för att få ta emot Hans omsorg, kärlek och Fadershjärta. Vår bön är att många i Ubon skall hitta Guds Fadershjärta (=”Kung Davids hjärtat”) … oavsett omständigheter.
 
Och ... vet du vad kära du som nu bor i Sverige? Han lämnar dig inte även nu när höstmörkret slår till. Ingvar