31 oktober 2014

Vad hände sen.... i Salavan?

I mission ser vi ofta händels förloppet:

1) Gud kallar och människor går.
2) Människor gör en missionsinsats, och lämnar efter ett tag.
3) Men ….. det blir en frukt / ett resultat som ärar Gud själv.

I förregår tog jag bilen över gränsen hit till Pakse.
Igår åkte Biju och jag till Salavan. Under 9 år hade vi ett Hälso och Vattenprojekt där. Jag var ansvarig under 3 år och besökte Salavan 3 gånger. Nu återvände jag efter 7 år, inte för att göra en regelrätt evaluering, utan för att se på andra nivåer, vad som hänt.

2007 fanns det i Salavan en handfull kristna
2009 fanns det 10 kristna i stan
Nu finns en församling med en duktig kvinnlig pastor och 20 medlemmar. De är duktiga evangelister och mycket gästvänliga med de 1400 nykristna som nu finns ute i provinsen.

Idag besökte vi ett ungt par som sedan en månad flyttat till grannprovinsen till Salavan. Där finns ingen kyrka i stan. Paret upplever förföljelse, men står fasta i sin kallelse.

Jag noterade att det nu fanns flera som inte kände till projektet vi gjorde under 9 år. Men det är mycket bättre Gud får ären än vi. Hälsningar från folket i södra Laos genom Ingvar