26 december 2014

10 år sedan Tsunami i Indiska Oceanen.

Idag vid 8 tiden (indisk tid) för 10 år sedan hände en av de största katastroferna i modern tid. 2004 Indian Ocean Tsunami was among the deadliest natural disasters in human history with at least 290,000 people killed or missing in 14 countries bordering the Indian Ocean. 543 svenskar omkom.
                                   
Vi var i Sverige då men bara efter 2 veckor blev jag ombedd av EFK att delta i Tsunami katastrofarbetet i södra Indien. Det var omskakande att jobba med dessa drabbade och man blev mycket berörd. Jag återvände till området igen hösten 2005 och okt-nov 2011.





Speciellt under besöket 2011 blev jag mycket glad att vi kunde hjälpa så många och jag såg vad hjälpen inneburit. De drabbade var nu mycket tacksamma för den hjälp de fick.

Utan att vara olycks-fokuserad är det hälsosamt att ha med sig i bakhuvudet: DRR (Disaster Risk Reduction = Katastrof-risk-reducering). Man kan lära från andra och lära från sina egna erfarenheter.... ”the hard way”. Jag personligen lärde mig mycket från katastrofarbete i Bangladesh, i Pakistan och i Indien.
Nu är vi i Mondolkiri några dagar och har en trevlig Jul. Ingvar