18 mars 2015

CPP Träning har börjat

Nu har material producerats och träning börjat. Igår och idag har vi haft 21 personer från Laos på CPP träning här i Ubon. Ämnet CPP (Child Protection Policies, Barnskyddspolicy) verkar slå ann något mycket viktigt. Jag ställde bl.a. frågan: Hur kan vi förhindra att dessa fina flickor några km in i Laos åker till Bangkok och bli prostituerade?

Efteråt hörde jag att flera av de yngre flickorna som fanns med i samlingen igår och idag hade nyligen återvänt till Laos från jobb i Thailand. Bara de själva och Gud vet om de jobbade som prostituerade i Bangkok, Pataya, eller....? 

Mörkertalet på detta området är enormt. Man kan inte här bygga ett projekt på statistik eller officiella fakta. När vi gjorde förundersökningen sa alla att den officiella statistiken och verkligheten inte ger samma siffror.

Min fråga (Hur vi skall stoppa Människohandel?) besvarades av flera när vi idag summerade. Flera sa offentligt: Nu skall jag åka hem och samla alla föräldrar och börja jobba tillsammans med dem för att barnen skall få växa upp i trygghet (=fria från övergrepp). Ingen här ifrågasätter påståendet:  De barn som utsatts för övergrepp tappar sitt egenvärde och står sedan lätt till andras förfogande.

Materialet 3-3-5 verkade tända dem speciellt:
3 sanningar om mig själv:
J  Gud älskar mig och jag är unik
J  Jag förtjänar värdig beröring
J  Min kropp är min egen

3 sanningar jag kan göra för att förhindra          övergrepp:
J Säga: Nej!
J Gå därifrån.
J Berätta för en vuxen som jag litar på


5 saker som jag kan göra för att hjälpa någon som utsats för övergrepp:
J Lyssna på dem
J Lita på dem
J Låta dem veta jag bryr mig.
J Inte skämta om detta eller göra narr av dem.
J Hjälpa dem att berätta för en vuxen som han/hon
    litar på.

Dessa 21 från Laos studerade också ivrigt ämnen som: Good Touch - Bad Touch och Olika typer av övergrepp. Vår första CPP träning igår och idag var krävande och vi är helt slut. Men tacksamma och glada att en CPP rörelse har börjat så smått, där: 
a) vi litar på att de kan göra jobbet och 
b) de har enkla korta material, som de kan anpassa till sin situation. Ingvar