22 mars 2015

Guds mäktiga verk.

Det händer att jag kollar http://www.kyrkoaretstexter.se  Inte för att jag slaviskt följer dagens text, men jag uppmuntras av att förenas i bön för vad ett stort antal kyrkor i Sverige talar om, just  idag. (I Asien finns inte Dagens text.) Och när Svenska temat/texten talar till mig ”tuggar” jag gärna på den. Och predikar kanske över den. Jag gillar att va med i en ”rörelse” som är i en Andens rörelse framåt. Och då behöver vi se: Guds mäktiga verk i oss och i andra.

Vi kan i medelåldern fixa mycket själva. Men som barn och äldre behöver vi mer Guds och människors hjälp. Eller rakt på sak: Det bästa är att hela livet av egen fri vilja välja:
  • att följa Jesus
  • att tala om Guds mäktiga gärningar.




De sista veckorna har jag hjälpt CSC projektet (vårt nya projekt bland barn och vuxna) att producera barnskyddsmaterial på Thai, Lao och Engelska. Vår upplevelse är att:
  • Det är lätt att producera stora och tunga manualer och böcker. Resultatet blir att folk får kunskap, imponeras, lägger det i bokhyllan och ..... mycket lite händer ”där ute bland folket”. Det blir en Institution.
  • Det är mycket svårare att få fram något kort och enkelt. Men resultatet blir att folk på gatan och på gräsrotsnivå ”tänder” i sina hjärtan, förstår och vill sprida det vidare. Det blir en rörelse ”mitt-bland-barnen”, ja ”mitt bland folket”.  
När vi ser saker och ting hända så kan det först va svårt att veta: Vad är det som Gud gör? Vad är det som Gud gör genom oss? och Vad är det som vi själva producera, så att säga av egen kraft och egen erfarenehet? Det bästa att från början till slut: 
  • i allt ge Gud ären. Det är ju Han som inspirerar, talar och verkar i oss. 
  • Och att vi tror att Guds mäktiga verk är stora nog att inkludera även instutioner. 
Ha en välsignad söndag med många upptäckter av Guds mäktiga verk. Även här hemma och ... även i mig. Woow. Ingvar