06 december 2015

Älska dem .... även om de skulle hata mig.


Vi kristna kan inte förstå hur muslimer kan göra grymma terrorist handlingar mot oskyldiga i Islams namn. Ett sätt att försöka förstå är att intala sig att de inte är religiösa, att de inte är rättrogna muslimer, att detta inte är Islam. Många även muslimer försöker komma undan problematiken med att tro detta.

Jag skall inte här diskutera Islam utan ställa frågan: Hur handlar jag som Jesu efterföljare? Svaret är inte att stänga dörrarna, hata dem mer, ha mer vapen eller att intala sig själv att de inte är Muslimer, Buddister, Hinduer, Kristna, Ateister eller .... 

Svaret är att Guds kärlek är stor nog för att även jag skall kunna älska dem även om de vill vara våra fiender. Även om de väljer att göra mig illa väljer jag att älska dem.

Anna och jag har bott 12 år i Mohammedpur, Dhaka, Bangladesh. Vi var med och grundade en församling i Mohammedpur. Vi mötte många ”namn" muslimer som bara följde Islam som tradition under de större islamska högtiderna. Men också mötte vi dagligen rättrogna muslimer som såg på oss med hat i blicken. Och de älskade att hota oss.

Min upplevelse är att den enda vägen som fungerar är att jag väljer att älska dem med Guds kärlek
  • även om de skulle handla i oförstånd.
  • även om de skulle hata mig.
Guds kärlek är starkare än hatet. Ja starkare än allt ont. När jag väljer att förlåta kan jag älska med Guds stora kärlek även om .....

Även här i östra Thailand och södra Laos finns det de som tror svaret är att hata. Men även här segrar Guds Kärlek.   

Lyssna på denna sången: Gilbert was 17 when his father was stabbed 26 times and killed for his faith and ministry in Iran. God transformed the tragedy into a profound testimony when Gilbert forgave the persecutors. Gilbert wrote this song and dedicated it to the ones who caused him to mourn.https://www.youtube.com/watch?v=gRxiJypoae4&feature=share

Ha en underbar 2:a Advent.... och låt Guds stora kärlek växa. Ingvar
                                       
Kort från en skola med 380 barn + 24 lärare där vi i fredags berättade om varför vi firar Jul: