02 maj 2016

Den här dagen har jag längtat efter

Idag tar vi ännu ett steg med Child Safe Community.

För 2,5 år sedan satt jag i stans fattigaste område och lyssnade på en mormors berättelse.
Vi hade nyss frågat: Vad är din största rädsla?

Hon berättade om kidnappningar som sker av barn, om hur det går till i området de bor och nu är hon väldigt rädd att det ska hända hennes barnbarn som hon har ansvar för, för föräldrarna arbetar i Bangkok.

Jag(Anna) är mormor själv och detta tog riktigt tag i mitt hjärta, och blev en av de saker som gjorde att vi forskade mer om barnens situation i Isaan.

När vi samlades i CSC’s nätverk, här om veckan och då berättade de sociala myndigheterna att inte många av de anmälda barnaroven kan verifieras och sällan blir någon åtalad.

Vi har haft många workshops för organisationer i skolor för lärare och  barnen etc. men idag är första workshopen riktad till mormödrarna. Fast idag har vi också en morfar. Hurra! Vi kallar den ’ the Granny Group’.

CSC tror på att stärka dem. Att tillsammans förstå barnens behov och vad i kulturen som  gör barnen så utsatta. Att identifiera vad övergrepp är och hur kan vi alla hjälpa till att skapa trygghet i hemmet och i samhället. Tanken är att utrusta dem att bli ambassadörer för barnens rätt till trygghet.

Den här dagen har jag längtat efter.
  En mormor måste ta med sig ett av hennes barnbarn. Annars kunde hon inte komma.

Detta var några som jobbade idag under de 5 timmar som tränningen pågick. Vi har underbara människor som också ställer upp voluntärt.