29 maj 2016

Gud tar omvägen om Ubon för att söka efter 1 får.....

''De förlorade skall jag söka upp, 
de som gått vilse skall jag föra tillbaka,
 de sårade skall jag förbinda, 
och de svaga skall jag stärka''.Hes 34
''Tjuven kommer bara för att stjäla,
 slakta och förgöra. 
Jag har kommit för att de ska ha liv,
 ja, liv i överflöd''. Joh 10:10
''Om någon av er har 100 får och förlorar ett,
 lämnar han då inte de 99 i öknen
 och går och söker efter det förlorade
 tills han hittar det?''.... Lukas 15:4-
Det här är bibelord som jag tänkt på de sista dagarna. Möten med människor som satte sitt avtryck på mig. Efter en lång dag i fredags blev jag kvar på busshåll platsen i Khon Kaen fler timmar än planerat, pga av ett boknings fel när biljetten köptes några dagar innan och ’’return same day ’’x flera, blev 2 dagar senare. Stön! Men Gud var inte så intresserad av min förfäran och mitt stön, han fixade ett möte.  
Men jag mötte tre personer som behövde bli sedda och den ena  fick jag en god stund att berätta om min Jesus. Fast jag var så trött att jag i princip bara orkade vänta in och upprepa det jag hörde i mitt hjärta, den Helige Ande säga. Men det var säkert bäst så.

Idag när Ingvar och jag gick för att dricka kaffe efter gudstjänsten stötte vi på en person vi inte träffat på mer än 25 år. När 1 får har gått vilse så lämnar herden de 99 rättfärdiga fåren  som ingen omvändelse behöver, för att söka upp en enda syndare.

Det här är så otroligt mycket FADERNS HJÄRTA.  Han tar verkligen omvägar, ända till Ubon, för att ivrigt söka efter.....