17 mars 2017

Detta är början på något viktigt

Orden från Tomas Sjödins bok Den som hittar sin plats tar ingen annans (sid 69) uppmuntrade mig idag.

”När han (en seglare) .... ja läs själv: 
Orden: "Detta är början på något viktigt"... ringde i  mig. Efter Vinga Fyr kommer detta att visa sig. 

Vi behöver inga tomma ord, eller pep talk. Det hjälper inte att intala sig själv: Detta skall bli så bra om ... Ja om vadå?

”... det skall visa sig...." måste finnas med. Under årens lopp har vi sett att uppmuntran fungerar när man vandrar i verkligheten och tar våg för våg och steg för steg mitt i vardagslivet. Första tiden före stormarna är man ingen bra trovärdig uppmuntrare.  

Uppmuntran måste relatera till livet. Måste synas att jag lever i min verkliga livs-plats och inte i en dröm-världs-Utopia. Vi kan som Jesus vara fulla av himmelska verkligheter, och samtidigt leva med båda fötterna på jorden. Det himmelska fungerar på jorden.

Här i Isaan och i södra Laos är uppmuntran en stor bristvara. Man känner sig fattiga, värdelösa och inte bara "left behind" utan också "Left behind–och icke önskad".

Den som hittar sin plats ---- då börjar något vikigt: Då kan man bli en äkta uppmuntrare och ingen Pep Talk-are. Uppmuntran i Nya Testamenet är från grekiskan para-kletos = med-kallad.

Uppmuntran att vara med-kallad till pionjärarbetarna och med-kallad till barnen här ... detta är början på något viktigt.  Ingvar