14 mars 2017

Mae Phit: Jag sår och bygger, sår och bygger....

                                               
För mig att se denna kvinna förvandlas framför mina ögon. Jag har sagt det förut, från en som knappt kunde möta oss med blicken. Hon kom till oss för att hjälpa oss på centret att städa. Hon var familjens svarta får. Nu brinner hon för att vinna människor till Gud. Det är Gud som utväljer och kallar. Vi har bara sått in kärlek och böner och Gud ger frukten. 
Hennes man har genom en del svårigheter precis upptäckt att Gud älskar honom också. Länge har han sagt inför alla i byn ‘’det är hennes Jesus som välsignar oss’’ när det går bra för familjen. 
Jag frågade henne idag hur går det i byn. 
-Jag sår och bygger, sår och bygger. 
Hon berättar att det förväntas i kulturen att det ska finnas en plats för tillbedjan. Inte bara i hemmet. 
                                        Vi kan ju ha våra teologiska aspekter och går vi tillbaka till urkristendomen så möttes man i hemmen, men Jesus gick ju också till synagogan som sed var. 
I detta fallet är det inte vi som styr MP vad hon ska göra. Om hon upplever att Gud kallar henne till att inte bara så och göra lärjungar utan att bygga en byggnad i Nadi så välsignar vi henne. Det är en pionjär satsning.

Hon berättar att nu håller marken på att sätta sig där hon planerar att bygga. Och en handfull troende ger sitt tionde och mer, nu väntar hon på att ha nog för att köpa pelarna som ska bära upp taket. 
Hon säger bed för Kung som precis har blivit frälst. Kung arbetar bland annat som en stödperson betald av ett regerings sjukhus att stötta unga flickor som utsatts för våldtäkt. Bed att Kung mognar och växer i sin tro fort.

Mae Phit är så tacksam till Gud att hon får möjlighet att själv studera i Prakittikun församlingens Bibelskola och älskar ordet. Anna

                                                           Bön för Thailand