03 december 2018

Att LEVA JULEN året om

         
Det finns ett budskap som alltid berört mig på djupet ända sedan jag var en ny i tron.
‘’Allt vad du gör för en av dessa mina minsta det gör du för mig." '
Och ‘’när jag var hungrig så gav du mig mat, törstig och du gav mig att dricka, naken och du klädde mig, i fängelse och besökte mig’’.

Men även innan detta, valde en kompis och jag ut de allra ensammaste i ett bostadsområde i Kungshamn och lussade på lucia med sång, kaffe och hembakta lussekatter och pepparkakor. Vi väckte och ibland chockade de gamla. 

Jag var kanske 13 när en syster ca 10 år, till en av mina klass kamrater insjuknade i cancer och jag gick INTE dit. Jag lovade dyrt och heligt att hädanefter skulle jag inte missa chansen. Det etsade sig in i mitt samvete. 
                            
Jag är så tacksam idag när jag ser vårt team här i Ubon, 
-   som öppnar sina hem för de trasiga.
-   samlar de fattigaste ungarna i kvarteret i sitt hem varje lördag, 
-   En annan av våra medarbetare skickar pengar titt som tätt till en arbetare som jobbar    
    med utsatta barn i ett område 5-6 timmar  
    härifrån. Hon säljer hemmagjord glass (för att överleva och brukar ge fri glass till de  
     ungar som inte kan betala. 
-   som ger bort sitt älsklings instrument som han samlat för att köpa i flera år….för att     
    någon annan hade önskat det längre än honom.

När de ser ett behov som inte faller inom vårt verksamhets område, ändå försöker  
    komma på ett sätt hur kan vi hjälpa.
T.ex:
-   Tvillingflickor båda döva, utan ID handlingar, pappan har övergett familjen. Myndigheter 
    har kommit och gått ingen vill hjälpa. Kan vi??
-   I en skola hittar vi en kvinna ‘Save’ som strax ska föda sitt tredje barn. Hon har ingen 
    man. Hon hjälper att diska lunchdisken på  
    skolan för att få äta barnens matrester. Nu har ‘Save’ fött barnet, kan vi hjälpa?
-  Teamet hittar en hög med familjer i skogen i ett område där de undervisat om Barns 
    Rättigheter.  
    De har en massa barn som inte går i skolan och samhället vänt ryggen. Nu funderar de 
    på hur vi ska gå vidare för att vara deras  
    röst i samhället (det kallas advocacy på ett projekt språk) . Utan att klampa in med   
    trätofflor och förstöra mer än göra nytta.

Det är sådan generositet som inte bara kommer från organisationen utan också är en del av deras privata liv som gör mig hoppfull för framtiden. Det är det här som håller våra hjärtan levande och töjbara med den kärlek som JULEN handlar om. De LEVER JULEN året om.
Jesus visade oss vägen till ett samhälle där ett barmhärtigt hjärta, ett sårbart hjärta är det som ger liv till omvärlden.Vi lever med alla dessa i våra hjärtan mitt i den krampaktiga julen här i Ubon som handlar om att försöka förklara vem Jesus är och varför han kom. 

Tack alla ni som LEVER JULEN så att vi kan LEVA JULEN!


Advents KRAM