16 februari 2019

Välkommen att kika in i min värld denna veckan.

Efter ett par dagar av mycket samtal i lednings grupper för projekten och hantering av arbete som ju är som en levande organism med mycket förändring som pågår och flera konstellationer av team av medhjälpare och praktikanter etc. Kändes det som hjärnan överhettats,

Vi har ju tre projekt:
1. För Församlings plantering = New and Growing Churches
2. För själavård och upprättelse = Tree of Life
3. För Barns rätt till trygghet = Child Safe Communities 

Och nu har vi också en 
4. Ny församling här i Ubon = Streams of Grace Church

Allt är ju väldigt spännande. Men ibland blir läget mer spänning än vad man frågar efter.
I torsdags informerade jag att nu behöver jag en dag bland plantor och fågelkvitter. Inga samtal inga analyser bara porlande ljudet från fontänen, fågelkvitter och lite jord under naglarna.                             
                                                

Men den Thailändska bank där vi har både missions kontot och Projekt kontot har segat med att ändra en av signatorerna för kontona. Vi har kämpat i dryga 3 månader och det är hela tiden nya dokument nya signaturer och ju fler de får ju större ser förvirringen ut att bli. Kl 17.30 hade jag det sista samtalet med en av banktjänstekvinnorna. Jag tänkte: Kan inte du ta lite Valentine ledigt nu?

Kl 23.30 när vi precis släckt ljuset och låg och bad tillsammans i sängen så ringer telefonen. Ajarn, kan jag få sova hos er i natt? Vad har hänt? Jo min man försökte döda mig med knivar han gömt under sin kudde. Han är helt ‘galen’ Jag vågar inte vara kvar i huset. 
Vi klär på oss igen och kör tvärs över stan för att hämta henne. 

Vi lyssnar och kramar om henne och ber för henne och sedan kommer vi överens om att vi får ta i problemen imorgon.
Fredag: kris samtal. Halva teamet samlas på vår veranda för att rådgöra om vad vi bäst ska göra.
Vi åker till hennes hem, och mannen blir som besatt bara och att se sin fru. Hon är kristen, men han är buddist. Vi försökte lugna ner honom. Men det är som att prata till en vägg.

Till slut blir det handgemäng när han får ett grepp om sin fru och vägrar släppa. En av killarna Jom går fram till honom och lägger armarna om honom och bara kramar honom och talar lugnt in i hans öra. Plötsligt kommer bara lugnet över honom och han börjar se helt matt ut. Jag kör iväg med frun och senare möts vi igen hemma hos oss.
När vi precis bestämt oss för hur vi ska hantera situationen: polis anmälan etc. Ringer telefonen… kom snabbt, han krampar. Vi åker dit, han är okontaktbar och vi ringer ambulans …..
Nu har vi varit hos honom på sjukhuset. Han är ledsen för vad som hänt. Vi har kramat om honom berättat för honom att det finns bara en som kan hjälpa honom att bli fri från allt det hat och den vrede som vill förstöra hans och familjens liv och det är Jesus.

Nu ser vi framemot imorgon. Det är söndag och vi möts till gudstjänst i Streams of Grace
Och jag ser framemot lovsjunga Jesus tillsammans och lyssna till Ajarn Boy som är duktig att undervisa.
Kram Anna