11 februari 2019

Varför slingrar sig floden fram?


En flod slingrar sig fram i landskapet och tar inga raka genvägar till havet. Igår ställde jag denna djupa fråga: Varför det?

Jo bäcken-ån-älven-floden rinner alltid dit som marknivån är lägst. Och när detta låga ”rum” är fyllt rinner den vidare till nästa lägsta nivå…. och en vacker dag når havet.
 
Igår blev detta ett "Rhema" för mig. Guds levande vatten, Livets flod, rinner alltid till de som finns längst ner. Fyller det, tar en ny sväng och fyller nästa lägsta nivå. Till människor som ”kämpar där nere.

Ibland står jag vid ett vattendrag och tänker. Varför slutar det inte att komma vattnet?
Nej, när vattnet nått havet, lyfts det åter högt upp i skyn, förs till höga höjder där det åter börjar slingra sig neråt och åter fylla de lägsta ”rummen”.

Gud ger aldrig upp med människor …. längst ner. Följ mej säger JESUS.

Vågar jag fyllas av Guds närvaro där uppe på höjderna. För att sedan i Guds närvaro gå till de som finns längst ner och välsigna dem?

Vi människor strävar efter att från A till B bygga så raka och snabba vägar som möjligt.
 
Men Gud bygger floder som tar många stora svängar.
 
Detta blev ett talande Rhema till mig igår. Ingvar (Fred)