23 mars 2019

Den lilla människan

                                                 

Imorse gick jag och tänkte igen på uttrycket 'den lilla människan’, och så kom jag ut på verandan för att duka till frukosten, och jag ser 2 sparvar (på Thai, Nok Noi (นกน้อย) = liten fågel,  hoppa omkring i gräset. Det var längesedan sist. Här har mest varit indiska skator, robins, duvor, ‘honeysuckers’, ekorrar och skogshönor och allt vad de nu heter. Jag blev genast påmind om att sparven är en metafor för den lilla, vanliga, inte märkvärdiga, inte speciellt vacker, intetsägande, osynliga i jämförelse med andra vackra skapelser. Precis såsom alltför många människor tänker om sig själva. Gud har talat till mig många gånger om sparven. (Matt 10:30-31). När livet behövde höra rösten av någon som ropar:’’JAG BRYR MIG, JAG SER DIG, JAG VET HUR DU HAR DET, DU ÄR VÄRDEFULL!’’   

Och i omsorgen om andra ‘sparvar’ de bortglömda, ‘de som inget var’, de förkastade, de föraktade, de som ingen ville veta av, de som idag aborteras bort, de som till synes aldrig lyckas vara bra nog. ‘’DEN LILLA MÄNNISKAN’’ .

Och när mina tankar scannar igenom Bibeln så ser jag att den lilla finns i fler kategorier: Till och med människor som var skatteindrivare (jobbade på skatteverket ;-) eller aposteln Paulus  den värste mördaren… som förföljde torterade och dödade de på Jesus troende, Johannes - inte ens värdig att knyta upp Jesu sandal remmar. 

Vi har alltid velat kämpat för den lilla, den som ingen röst har, den som inte orkar….
Men det är skrämmande att se  hur jagandet av titlar, positioner, ära och makt gör oss okänsliga och högmodiga och det är troligtvis det sistnämnda som gör oss blinda för den lilla människan. 1 Kor 1: 26-31.

Fil. 2: 6 Han var till i Guds gestalt men räknade inte jämlikheten med Gud som  
             segerbyte,
          7 utan utgav sig själv
             och tog en tjänares gestalt
             och blev människan lik.
             När han till det yttre
             hade blivit som en människa,
         8 ödmjukade han sig och blev lydig ända till döden – döden på korset.      
         9 Därför har Gud också upphöjt honom över allting
            och gett honom namnet över alla namn,
       10 för att i Jesu namn alla knän ska böjas, i himlen och på jorden
            och under jorden,
       11 och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herren,
           Gud Fadern till ära.