16 mars 2019

Var är mitt hjärta?

Här i Isaan och södra Laos finns det många människor som antingen vill härifrån eller som har flytt hit från någon annan plats. Orsaken att man flyr till och från Isaan och södra Laos kan vara många. Man flyr från sin man, sina släktingar, sin bank (för stora skulder), sina misslyckanden och de flesta … för att få en inkomst.
Frågan som ringt inom mig den sista tiden är: Hur skall jag hjälpa människor som inte lever ….. i kontakt med sitt hjärta? Människor som finns här, men har sitt hjärta ”i en annan värld”. Några tecken att man tappat sitt hjärta är: 

1. man tappar sin Will-Power. Man blir viljelös och ger upp. 
2. man tappar kärleken till de lokala människorna, tappat nåden och .... klagan tar över. Man klagar på medarbetare, trafiken, oljud, maten, etc. Man hittar inte en vila i den man är, det man gör och inte heller i Guds ledning. Man planerar att åter fly…. men vart?

”Ty så älskade Gud världen att han utgav …..” Tack Gud att vi kan få del av Guds fadershjärta, som hjälper oss att komma i kontakt med vårt eget hjärta, här och nu. Då först fungerar hela jag i harmoni med mig själv, med Gud själv och jag får Guds kärlek till folket. Med Guds hjärta i mitt hjärta här och nu .... kan jag göra skillnad.
En kvinna som flytt hit till Ubon berättade häromdagen:  
Jag har alltid sett gåvor som jag ger till andra, som en förlust.
Nu kan jag ge och uppleva glädje i att ge.

Hur hjälper jag andra här i Ubon-Pakse… som är på flykt? Vi har projekt, själavård, en öppen kyrka och nåd med människor som kämpar. Men kanske det viktigaste är att jag själv pulserar med Guds fadershjärta i mitt hjärta … här och nu. Gud hjälp oss.

Ingvar(Fred)