08 maj 2020

Källan i mig....

                              
Vi kan i livet göra massa rätta, goda, viktiga och 100% Bibliska saker. Men det är bra att då och då kolla: Vad är mina Prioriteringar i livet? Rättare sagt: Vem är min prioritering i livet? 

Före Corona trodde vi att vi hade allt under kontroll, men nu ”skakar” många levnadsmönster och fina traditioner som vi byggt upp. Hur skall vi nu kunna leva bra? Många säger; Vi skall inte ställa in. Vi skall ”ställa-om”. Ordet som återkommer är RESET. Bibel varnar oss också för att inte gräva ”usla” brunnar.

I morse vaknade jag med en stark ”maning” att idag låta källan Jesus i mig flöda ut och ner till människor. Gud säger; ”Med fröjd ska ni ösa vatten ur frälsningens källor. På den dagen ska ni säga: "Tacka Herren, åkalla hans namn, gör hans gärningar kända bland folken. Förkunna att hans namn är upphöjt”. (Jes 12)

I fjol hade Sverige en fantastisk konferns sommar. Jag blev välsignad hur Guds Ord gick ut i många underbara konferenser .... och bryggmöten. Jag älskar konferenser och härliga möten. Men de får inte bli som uppdämda dammar i en flod.

Här vid Mekongfloden byggs nu speciellt i Kina och i Laos många dammar för att kunna sälja El-ström. Flödet i den stora Mekongfloden minskar då dramatiskt under sommartiden. Och under regntiden släpper man ut för mycket vatten så inte dammarna skall brista. Och i allt detta lider jordbruket.


Jesus säger ”Om ”Om du visste vad Gud har att ge och vem det är som säger till dig: Ge mig något att dricka, då skulle du ha bett honom, och han skulle ha gett dig levande vatten.” Joh 4.

Jesus i mig är en rinnande flod med levande vatten som kommer i rätt tid i rätt proportioner. Den strömmen kan vi inte bygga in i små sjöar/dammar. Försöker vi, skapar vi en religion. Ja vi skapar slaveri och lidande för andra.

Nu skakar mycket i samhället … som kan skaka. Mycket i samhället måste nu förändras. Det är bara Guds Rike som inte kan skaka.

Så kära vänner nu bygger vi Guds rike där Kyrka och Mission är en ström av levande vatten från Gud i oss till andra där ute och där nere som törstar efter det levande vattnet.

2 sanningar:
1) Gud har att ge. När vi ger ger ut levande vatten … blir vi inte tomma för Gud fyller alltid på mer levande vatten där-in-ifrån.

2) Levande vatten. När vi släpper det levande vattnet lös …. rinner det alltid neråt till de mest behövande. Det är bara fontäner och solen som kan lyfta upp vatten.

Dessa dagar ….. låt oss ha Jesus i centrum så Hans levande vattnet rinner i oss, ner till de som bäst behöver Guds berörande.

Också i Kyrka och Mission måste JESUS i oss va i centrum. Och då kan vi vittna om vad Jesus gör. Endast då kommer vi igenom denna Crona-test STARKARE.

Ingvar (Fred) 
             
                                Ja ,vattnet slingrar sig fram för att nå de lägs belägna områdena.