18 maj 2020

Good-Better-Best


Först. Vi mår bra och vi gläds att vi dessa Coronatider bor mitt på Missions-arbets-platsen. Under många år var vi rese-missionärer i många länder i Asien, men sedan okt 2013 bor och lever vi i Ubon-Pakse som i högsta grad är ett onått område. 0,2% kristna inkl katoliker. Vi har 300 meter till Child Safe Centrat och 3 km till kyrkan. Alla vi jobbar med bor och lever runt här i på "arbetsområdet". I Coronatider, ja alltid, är det en stor fördel att leva och bo mitt i samhället man jobbar i. Även om vi samtidigt längtar att möta barn, barnbarn och alla ni kära vänner i Sverige. Som det ser ut nu är vi i Sverige augusti och september.

              Predikan talade igår till Predikanten
                      (Good-Better-Best).
Igår predikade jag över: Gör Goda Gärningar. Utvecka dina gåvor och talanger så du gör bättre …… men glöm inte det bästa, som bara JESUS kan göra. Ge NYTT LIV som flödar med det levande himmelska vattnet. Låt Guds väldiga gärningar göra oss till en ny skapelse ... i tjänst för den levande Guden. Bara han kan ta oss ur vår Lockdowns. 

Igår efter kyrkan fortsatte Guds Ord ringa i mig. Jag fick en bild/förståelse/liknelse:

I huset vi hyr för Kyrkan här i Ubon har vi haft mycket lite tryck i vattenledningarna. Och husägaren ville inte sätta in en tank+pump. Så i förra veckan åkte pastor Boy och jag till en byggfirma och köpte en vattentank och en vattenpump. Men var kan tanken och pumpen stå? Och vem kan kopplar in el och alla rör……så allt fungerar?

Vi fick tag på en duktig vatten tank + pump mästare. Han koppla ihop alla delarna så att nu har vi bra vattenflöde i hela kyrkan. Jag själv kan fixa många delar, men bara JESUS kan koppla ihop dem så allt fungerar för det Levande vattnet att flöda i Kyrka och i samhälle.

Bön: Tack JESUS för möjligheten vi alla fått att göra det GODA och utvecklas så vi kan göra BÄTTRE. Men tack JESUS att bara du kan göra det BÄSTA, bara du kan koppla ihop livet så våra liv fungerar till välsignelse för oss själva och många andra. TACK Jesus, du är vår vatten-flödes-mästare.
Ingvar(Fred)