29 december 2021

Det Oväntade

På julaftons kväll såg jag tillsammans med Mariams familj, den 19 minuter långa  filmen: Chosen. The Shepherd - A story of the first Christmas. Bibels budskap blev verkligen levande ”Down to earth”.  Alla väntade på Messias, men .....                  

                  

Vi kan försöka bygga in så logiska och säkra system runt oss att inget oväntat kan hända. Vi skapar starka tankebyggnader, traditioner och mönster runt oss så att livet blir: "Säkert" Jag greps pa julafton över DET OVÄNTADE - mitt in i vardagen. 

Naman i 2 Konungaboken 5:11 Men Naaman blev vred och for sin väg och sade: ”Jag trodde att han skulle gå ut till mig och träda fram och åkalla Herren sin Guds namn och lyfta sin hand över stället och så ta bort spetälskan. Men han lydde till slut och .... blev helad. 

Den nuvarande pandemin bevisar verkligen att vi inte kan kontrollera allt i vår egna starka välutbildade och vältränade händer. Vi kan t.o.m. försöka bygga upp även religiösa traditioner så starka att vi inte ser Jesus levande med oss idag. Och om vi inte har JESUS levande med oss i våra samlingar i kyrkor och kapell ... varför skall då folk komma in till oss. Vi kan aldrig bevisa att vi har en bättre religion än andra.  

Vi längtar alla efter Guds fantastiska handlande och genombrott: Vad är den nyfödde kungen? Men letar vi, som de vise männen, på fel plats? Vi blir inte tillfredställande i livet förrän vi lever i Guds närvaro och han får en levande plats att handla mitt i vardagen.

Ordet det oväntade ringde i mig dessa 19 minuter. Inte det negativa oväntade … utan det positiva oväntade.

Vår levande JESUS finns där mitt i vår levande vardag. I bibel ser vi att han är med på alla möjliga nya och oväntade sätt. Vi kan ha fina traditioner, men TACK JESUS att du är Nr 1. och levande mitt ibland oss även idag och gör det oväntade. 

Kramar från Bleket Ingvar(Fred)