09 juli 2008

Nya uppgifter i Thailand.

Sedan i våras har jag nya uppgifter i Thailand. Detta är verkligen en stor utmaning för mig. Thailand är utan tvekan ett av Asiens svåraste missionsländer att arbeta i. Uppgifterna gäller för närvarande i Songkhla och Had Yai i Sydthailand, Bangkok där vi har flera samarbetspartners, Phayao och vissa nya uppgifter här i Chiang Mai.

Eftersom vi bott i Thailand sedan 1991 har jag redan (som resursperson 1990-2000), samarbetet med dem alla och vi känner varandra. Men ändå ….. att nu samarbete mer direkt i församlingsarbete och projektarbete där vi kan planera och öppenhjärtigt ”bolla” alla plus och minus tillsammans … det är en enorm ny utmaning. I detta land där ingen får ”Tappa ansiktet” finns det mycket vänlighet, leende och skratt, som tyvärr kommer fram ur osäkerhet. Man kan lätt i församlingarna bli kallad "Achan" (högre lärare/professor) och bli uppsatt på en pedistal, men att bli "ett", att bli delaktig i arbetet, att kunna planera tillsammans och att kunna lösa problem tillsammans ….. det är enormt svårt i detta land.

Samtidigt så skall jag nu överlämna mitt ansvar för Bangladesh till Owe Anbäcken. Det är också en utmaning att lämna över ett land som jag varit så engagerad i. Men det känns bra med "nytt blod" in i det landet. För oss som missionärer är det viktigt att: "Börja bra, samarbeta bra och avslutar bra". Det sista är det svåraste. Tacksam för era förböner!
Ingvar