09 september 2009

Projektbesök

Varje projektbesök är unikt och jag måste säga, alltid givande.
Före varje projektbesök är det alltid hektiskt att hinna med allt. Eftersom vi satsar in i de svåraste områdena har jag alltid frågan: Hur skall jag orka med allt jag måste göra …. och måste vara?
Under resan fylls dagar med att möta många härliga människor och va med i olika projekt. Även om det förväntas lokalt att jag inför varje nytt besök skall vara mer och mer insatt och ...… kvalificerad, är det alltid utmanande och inspirerande att delta på gräsrotsnivå.
Efter att ha återvänt hem skall intryck och fakta sorteras och rapporter skrivas. Visst är jag trött, men också tacksam att jag åkte.
För att vara så effektiv som möjligt under resan så använder jag olika typer av hjälpmedel t.ex. SWOT-analys ( = ”Strengths", "Weaknesses", "Opportunities" och "Threats") där jag försöker finna styrkor, svagheter, möjligheter och hot.
Under resorna önskar människorna råd, gemenskap, uppmuntran och ”andlig mat”. Och det ger jag gärna, men det tar också på krafterna. Skönt att vara hemma hos Anna igen och ... att det finns nya krafter. Ingvar