08 januari 2011

Årsmöte och Ta Oih

På Trettondagen gick jag i snön från Bleket till Betelförsamlingens årsmöte på Klädesholmen. Det var kallt och blåsigt där ute, men varmt och gott där inne. Uppslutningen var god och jag njöt av att vara tillsammans med trevliga syskon på vår hemförsamlings årsmöte. Det händer inte så ofta. Villigheten och framåtandan var märkbar.

Samtidigt som jag vill leva 100% i samhälle och församling här i Sverige så lever jag med (så mycket jag kan) i arbetet i Asien. Jag upplever mig inte schizofren. ("kluvet psyke", från de grekiska orden σχίζω och φρήν.) Nej, de 2 världarna kompletterar varandra. Sverige behöver Världen och Världen behöver Sverige.
Häromdagen fick jag ett mejl om förföljelse i Ta Oih distriktet, i södra Laos. Vi har haft ett projekt där och jag har även varit i där. Vi gläds att evangeliet nu sprider sig, även efter vi lämnat. Men vi lider med de 11 familjer i byn Katin som förföljs och inte får odla marken. De blir hotade om de inte avsäger sig sin tro. Samtidigt kommer fler till tro. Läs mer om förföljelse i 35 länder på: http://www.compassdirect.org/english/country/laos/30313/
Dagen uppmuntrar till förbön denna söndag för de kristna som drabbats i Alexandria.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=242120
Förföljelse finns i 3 former:
a) Andligt: Förbannelser och magi.
b) Mentalt: Hot och rykten.
c) Fysiskt: Handling och lidande.

Påståendet av Tertullian [160-220 AD] att ”Martyrernas blod är församlingens utsäde” är sant också Januari 2011. Ingvar