18 november 2011

Mörkt ska bli ljust och ojämn mark ska bli jämn...

Tänk vad viktigt det är att man har ett mål, en vision att kämpa för. Livet blir annars väldigt dimmigt. Man kan ha väldigt allmänna mål, men det kan ge för mycket svängrum. Jag tänker på dem som inte har ett arbete att gå till, inga mål andra än att söka arbete. Arbetet med Tree of Life hamnade liksom i en dimma och pga av vissa omständigheter hade vi svårt för att se framåt. De enorma behoven finns där, voluntärer finns, medel finns, men ljuset från målet, som ger oss en tydlig inriktning fattades. Jag har nu varit tillbaka i Thailand i 7 veckor och nu först känns det som dimmorna börjar lätta och ljuset kan bryta igenom så att man kan se var man ska sätta ner foten. För många år sedan gav en gammal vän ordet fr Jesaja 42:16 ''De blinda ska jag leda på en väg som de inte känner(ojdå, hur svårt måste inte det vara, men inte svårt för Herden), på okända stigar ska jag föra dem fram, (ja, mycket av vår vandring med Tree of Life har varit okända stigar, men Herdens käpp och stav har varit där hela tiden), Jag skall göra mörkret framför dem till ljus (där är vi just nu) och det som är ojämnt till jämn mark( ja det är vår bön från NU!)Med andra ord, vi är så väldigt beroende av Herden, vi måste vara hack i häl med honom för den här vägen känner bara han.
Imorgon beslutar vi om nya mer ändamålsenliga lokaler för att kunna ha en öppen dörr direkt ut i samhället. Vi har också behov för plats för barnen när deras föräldrar kommer för att få hjälp, och vi vill försöka samla allt under ett och samma tak. Det ska jag berätta mer om sedan. NU behöver vi jämn mark!
Kram
Anna