29 november 2013

Advent = Ankomst

Nu först söker jag upp så många kristna jag bara kan, som lever och jobbar i och runt Ubon. Att nätverka och träffa andra på en ny plats ger oss nycklar och öppna dörrar.
Ofta möter vi Guds tjänare som är modfällda och har gett upp. Även om jag ser den tragiska mörka situationen kommer jag hem, inte modfälld.

How Come? Enda orsaken är att: Uppmuntran är starkare än modfälldhet. Mycket starkare.

Tillsammans med Gud och människor finns det hopp i alla möjliga och omjöjliga sammanhang. Då kommer ljuset in. Och så ...ganska snart ser och hör vi hur Guds tjänare vaknar upp och kommer ut ur sina mörka instängda burar. De upptäcker att det finns nåd för sig själva och andra. Flera berättar för oss om att de nu vågar satsa igen. En sa igår. ”Idag öppnar jag min cellgrupp igen”.

Anna och jag sitter nu på Don Muang flygplatsen i Bangkok på väg till Chiang Mai och hon läser just några visa ord från Rick Joyner (Visions of the Harvest). Hon läser: “All the spiritual wounds that we have received were meant to be a basis for increasing our spiritual authority. Much of the first face of the harvest will be recovering wounded Christians and help them to turn negative experiences into stepping stones for spiritual authority in the ministry of reconciliation”

Varje dag ser vi hur vi på olika sätt möter ”sårade” Guds tjänare, som börjar leva igen. Och då föds en iver att tillsammans med andra och Gud själv nå ut till nya människor. 

Jag studerrade häromdagen om C3 Churches http://en.wikipedia.org/wiki/C3_Church_Global

Intressant:
”......att bygga ”Next Generation” kyrkor, som når ut och påverkar.
”...... kyrkan är positiv, entusiastisk och relevant för vår kultur med ett budskap av tro, vision, frihet och äkta relationer.
”..... en kyrka där varje människa får utveckla sin fulla potential”

Det behövs i Ubon.  

Ha en välsignad Adventstid. Vet att många av er i Sverige under 1:a Advent tänker på och offrar speciellt för Mission. Ja.... ni gör det då möjligt att ljusets ankomst att blir verkligehet för de som lever i mörkret. Ingvar