03 december 2013

Jobba tillsammans med Asiater

Igår var vi till Omkoi, en Karen stad 20 mil utanför Chiang Mai. Vi har varit där många gånger för att medverka i konferenser; möten och för att vila, men denna gång var vi där för att utmana till MISSION. Cross-Cultural Mission.

Det lär finnas 50% kristna i Omkoi. Och det känns när man kommer ditt. Omkoi har de sista åren haft en väckelse, en stor förnyelse och nu kallar Gud dem att nå Thai med evangeliet. Men ...... de säger själva: "Vi älskar att leva i bergen". Och frågar sig... "Kommer Thai att lyssna på oss?" Vi förstår många har en kallelse, men vågar inte gå in i den, utan handledning och stöd.
I går besökte Anna och jag Sidney och Joy i Chiang Mai och Loypow och Weena i Omkoi. Vi fick mycket varmt mottagande och så presenterade vi kort arbetet i Ubon och

Vi visade Thailand kartan med var kyrkorna finns i Thailand och sa: "Vår bön är att många Karener från nordväst skall nå andra delar av Thailand".
När Loypoy såg kartan blev han påtagligt rörd till tårar och sa: ”Kan jag och och min fru komma till Ubon?”

Vi samtalade en stund om behoven i Ubon, om nätverket Ruamchai4Ubon och hur vi kan samarbeta för att hjälpa Karener till tjänst i andra delar av Thailand.
Nu gäller det att be för Karenerna i Thailand att de känner Guds kallelse starkare än längtan till bergen. Vi återvände utför bergen med sådan glädje och eld i våra hjärtan att jag körde för fort, enligt min älskade hustru. I morgon åker jag hem till Ubon, men Anna stannar kvar i Chiang Mai en vecka. Ingvar