07 december 2013

Ledarskap och Guds rike.

Jag träffar nu många olika typer av kristna ledare. Idag har jag tuggat på 3 typer:

Typ 1 Ledaren  .... gör jobbet själv.
Detta-måste-bli-bra, så ledaren med sin kapacitet och auktoritet gör det själv.

Typ 2 Ledaren .... ser till att andra gör jobbet.                                                              Svaret är att ha bra loyala medarbetare som är skickliga, jobbar hårt och är trogna.
Typ 3 Ledaren .... tränar andra, som tränar andra, som tränar andra......
Först kan man tycka att denna typ är alltför ”lös”, men så märker man att när målet är rätt .... blir jobbet ”längst vägen” lätt, därför att då träder Gud själv in och agerar.

Visst skall vi alla vara villiga att jobba och deligera, men några tankar, vid-dagens-slut här i Ubon runt Typ 3 är:
Typ 3 sätter Guds rike i centrum. Där är inte jag huvudperson, inte mina duktiga medarbatare utan Gud själv. Han kommer på tronen mitt bland oss och blir närvaranda med sin uppståndelsekraft i alla som deltar. Vi får alla styrka och hjälp att göra plats för Guds handlande och följa honom.  

Woow .... göra plats för Guds handlande. Vi måste då och då fråga oss: Agerar vi så att Gud själv inte får plats? Är vi så duktig att vi tror oss kunna fixa det själva?
Typ 3 ger Gud äran och att tjäna Gud och människor blir spännande. Ja mycket spännande.

Jag kollade just och ANDRA SÖNDAGEN I ADVENT - Guds rike är nära. Good news!!! Det behöver vi här i Ubon denna Adventstid. Ingvar