11 mars 2016

En uppmuntrande dag i Omkoi.

Sedan vi började i Bangladesh 1974 har bibel skolor legat mig varmt om hjärtat. Många vill be utrustade för tjänst. Idag har vi varit tillsammans med några hundra Karener i Omkoi Bible Institute. Ett 40 tal har det sista året studerat klass 1-2-3 och 12 har haft 1 års praktik ..... och idag var det Graduation. 

2 av dessa Fern & Sainam har välsignat Ubon genom att de gjort sin praktik hos oss. 



Att bli välsignad av dessa Karener är en förmån. Bed med oss att flera av dem vågar lämna bergen och komma till Isaan. 



                                         







Isaan behöver få del av denna församlingstillväxt. Ingvar

10 mars 2016

Bibelskole avslutning i Omkoi.

Anna och jag kom idag till Omkoi för att i morgon delta i en Bibelskoleavslutning. Efter att 2 av bibelskole eleverna Fern och Sainam har hjälpt oss i 8 månader i Ubon ser vi det viktigt att nu delta i morgon i deras Graduation. 
Vi berättar mer om detta i morgon. Men vår bön är att många Karener skall få kallelsen att gå till Isaan med evangelium. Ingvar

09 mars 2016

På snabbvisit i 'paradiset'

På snabbvisit i 'paradiset'. Fast det är vad thailändare som inte bor i Chiang Mai säger om denna stad. Här har de rikare bangkokierna sina sommarhus. Här skulle vädret vara svalare och högre luft. Den bilden håller inte för, flera månader om året är det farligt höga partikelvärden i luften från bränderna runt om på kullarna.
Men atmosfären är fortfarande sådan. När man kommer utifrån på besök (och som vi med en hög ärenden som ska utföras) så slås man av hög klass Thai i ändlöst lyxiga shopping malls. Alla utlänningar, kineser japaner, koreaner som flockas hit. De kommer för att turista, spela på billiga golfbanor eller för att ge sina barn en engelskspråkig skolgång. En enorm skillnad mot Isaan. De turister vi hittar i Isaan är vanligtvis budget turister på väg till eller ifrån Laos eller så är de i Isaan för att hämta upp sina kvinnor. Och vi har upptäckt att det finns mycket mer turist intresse av Pakse än Ubon.
Varje gång jag kommer till Chiang Mai får man en känsla av att staden är som en förtrollande virvel som är redo att sluka upp alla dem som längtar efter något exotiskt skönt liv där man kan flyta omkring och aldrig egentligen ha någon kontakt med folket eller gräsrötterna. Man behöver inte stångas med språket speciellt mycket om man inte har ett speciellt intresse, eller den mörka baksidan av kulturen. 
Jag är så tacksam att slippa bo i Chiang Mai. Tacksam att vi har nära till gräsrötterna. Tacksam att vara bland ett folk som hungrar och törstar efter Gud. Där utmaningarna är stora och dörrarna vidöppna och jag ber om många arbetare till skörden som är mogen i Isaan. Man behöver inte trängas bland alla utlänningar i Chiang Mai.
Kram Anna

07 mars 2016

Ord som lyfter ... är också för andra.

I morse när jag öppnade telefonen kom denna bild fram. 

Det var Subhach Darjee från Kolkata Indien som sände den. Han var en av de pionjärarbetare som vi i 5 år samarbetade med i Kolkata Indien. Nu står han på egna ben och församlingen växer.

I går i Prakitikun kyrkan välsignades 4 personer för pionjärarbete på en ny och "öppen" plats 60 km härifrån. Bland dessa är Lampuang som delvis jobbar med Tree of Life.    


Denna vecka har vi spännande uppdrag som väntar. Följ oss och bed för oss. Speciellt för samtalet vi skall ha på onsdag i Chiang Mai om vår framtid. Vi är nu inne i en tid här i Ubon-Pakse som ...... är fantastisk. Gud säger: "..... ge er en framtid och ett hopp." Vi behöver detta ordet, men inte bara för oss själva. För att ge det till massa människor i Ubon-Pakse som lever i hopplöshet och ...... stör nöd.

 

Tack Subhash för din hälsning... denna måndag morgon iinför en spännande vecka. 
Ingvar

04 mars 2016

Ny FB sida.

Idag har ett av våra 3 projekt fått sin egen FB sida. Följ oss på CHILD Safe Communities in Ubon-Pakse


Ber detta skall hjälpa oss alla att bearbeta hur vi kan hjälpa människor i nöd och som är på flykt både här och där. Isaan och södra Laos är ett område många flyr från. Gå in och like 
CHILD Safe Communities in Ubon-Pakse
Ha en bra helg. Ingvar

03 mars 2016

VOTC - före de kan prata.

(VOTC = Voice of The Children) 

Jag gillar detta kort. 
Barnen får börja tidigt att kolla in (och påverka) oss vuxna så vi jobbar för barnens bästa. Grace säger: Jobba så inga barn och ungdomar i Ubon-Pakse blir utsatta för övergrepp, så de tappar sitt människovärde och lätt hamnar i människohandel och prostitution.

Problemet här i Isaan och Laos att massa barn föds och även som 1 åringar sänds de till mormor.... för föräldrarna jobbar i Bangkok, Pattaya eller ??? .... och har inte plats för några barn i sin värld.  

Vi har så många rop nu här i Isaan och Laos: Kom och hjälp oss med barnen trygghet i samhället ... att vi behöver få tag på mer folk. 

Men det finns hopp. Satsa på CSC. Ingvar

01 mars 2016

En spännade dag... många steg framåt.

Nu börjar Centrat 
bli mer och mer en plats för: 
Det blir organiserade samlingar, men mer och mer att folk kommer in och säger: Be för mig. Har ni goda råd? Har ni ett Ord? Eller... man vill bara ha en stunds gemenskap. 
Idag kom Sommai in och ville ha förbön. Hon ville ha en Mentor, en Couch för sitt nya uppdrag. Sommai har en tid känt tydligt Guds Kallelse att hon skall säga upp sig på sitt jobb och gå ut och grunda en församling i sin by hon kommer från. Nu har hon sagt upp sig och ..... är heltänd att börja sitt nya uppdrag... från Gud själv. 
Idag satt också Anna och Rose och planerade. Kartlagde de närmaste månadernas jobb på centrat, men framför allt där ute i samhället med anställda och voluntärer. Och Grace kollade läget att CHILD Save Community verkligen skapar trygga samhällen för barn och ungdomar. Att vi vuxna hör: The Voice of the Children. (VOCT)   
        Målsättningen med CSC är:
The Children are safe in all the communities in Ubon and Pakse,         
growing up with healthy values, 
without any kind of abuse and empowered to become healthy citizens 
and safe from Human Trafficking.

Ser tillbaka på en dag .... med många steg framåt. Ingvar