26 november 2011

Aktiverad nåd ....

Anna och jag är nu 2½ dag i (eller skall man säga under) det nya Juniper Tree i Pranburi, söder om Hua Hin. Här pågår denna helg SPMs årsmöte. Detta är en fin plats som vi kan rekommendera. http://www.juniper-tree.org/dolphin-bay.html Namnet Juniper Tree (=ginstbusken) kommer från 1 Konungaboken 19:4-

I morgon åker vi tillbaka upp till Bangkok och Anna åker vidare hem till Chiang Mai. Jag är kvar i Bangkok för att jobba på måndag med översvämningsarbetet.

Så lärde jag mig idag från gårdagens DAGEN att idag (sista lördagen i november) är det ”Köp inget-dagen”. DAGEN säger: I helgen drar julshoppingen igång på allvar - och det är lätt att ryckas med. Som motvikt "firas" Buy Nothing Day i morgon. En dag för eftertanke - inför de andra 364 dagarna.

Vi får också önska varandra: Ett Gott Nytt År, ….. inför det nya kyrkoåret som börjar i morgon, 1:a advent. Rubriken är ”Ett nådens år”. Överallt grips vi av behovet att Guds nåd. Inte bara den mänskliga nåden, som är mer lik blindhet, utan en äkta Guds nåd. Genom åren får vi alla massa nåd, som inte skall fastna i våra huvudet, utan ….. behöver mer och mer aktiveras i praktiken. För oss själva och för andra.

Vi har här en norsk pastor som har bibelstudierna. Han är duktig och ger oss en stor portion av den friska och färska nåden från Gud själv. Den behöver jag ..... aktiverad, detta nya (kyrko) missions år! Ingvar