12 januari 2012

Samarbeta ..... hinner jag med det?

Det finns en frestelse, för oss alla, att vi har så mycket att göra att vi inte hinner med att samarbeta och att bygga upp familjer, församlingar och samhälle. Jag måste erkänna att orden jag själv skrev på denna blogg 120108 har ringt i mig den sista tiden:

"Vi kan visa hur bra vi själva kan fiska. Vi kan lära andra att fiska. Men vi misslyckas om fiskaren kommer hem med massa fisk, men grälar och är våldsam med sin fru och sina barn.

"Vårt mål är att göra ett bra jobb själva, jobba bra tillsammans, men också att Guds frid får regera i individer, i familjer och i samhällen.

Jag har funderat på detta och vill komplettera:
Steg 1. Jag gör det själv: ”Hands On”.
Steg 2. Jag lär andra, så de kan göra jobbet.
Steg 3. Jag uppmuntrar andra att de i sin tur lär andra.
Steg 4. Jag bygger upp individer, familjer, församlingar och samhället med Guds Rikes värderingar och ”gåvor”.
Steg 5. Och …. det fungerar även utan mig.

Livet är spännande. Det finns mycket mer att upptäcka 2012 i vårt missionsarbete…… tillsammans med Gud och andra människor.
Ingvar